Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

Badania pola elektromagnetycznego w miejskich autobusach elektrycznych wykonywane przez doktorantów Europejskiej Szkoły Doktorskiej

02.09.2021

 

2 września 2021 r.

Dziś  na pętli autobusowej MZK przy ul. Wyspiańskiego  Zielonej Górze prowadzone były badania pola elektromagnetycznego w miejskich autobusach elektrycznych wykonywane przez doktorantów Europejskiej Szkoły Doktorskiej, w której jednym z partnerów jest Uniwersytet Zielonogórski. Prawie 20 doktorantów m.in. z Indonezji, Malezji, Włoch, Brazylii, Egiptu czy Meksyku i RPA, dysponując specjalistyczną aparaturą pomiarową sprawdzało czy pole elektromagnetyczne wytwarzane przez autobusy elektryczne i stacje ładowania spełniają normy europejskie, inaczej mówiąc - czy możemy się czuć bezpiecznie w naszych autobusach.

 

Projekt,  finansowany ze środków UE, jest realizowany w Instytucie Automatyki, Elektroniki i Elektrotechniki Uniwersytetu Zielonogórskiego od ponad 2 lat, a jego kierownikiem ze strony UZ jest dr hab. Robert Smoleński, prof. UZ.


- Doktoranci projektu SCENT zajmują się badaniami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej inteligentnych miast. Badają zjawiska i rozwiązują problemy związane z negatywnym oddziaływaniem urządzeń elektrycznych i elektronicznych na siebie wzajemnie oraz na materię ożywioną. W przypadku badań infrastruktury elektrycznego transportu miejskiego wyniki pomiarów pól elektromagnetycznych w szerokim zakresie częstotliwości odniesione zostaną do odpowiednich normmówi prof. Robert Smoleński


Jak powiedział pochodzący z Sao Paulo w Brazylii Hermes Loschi, przedstawiciel doktorantów projektu SCENT, obecnie zatrudniony na UZ - badania, które realizujemy mają na celu zapewnienie bezpiecznej i niezawodnej pracy bardzo skomplikowanych systemów typowych dla inteligentnych miast. Systemy te łączą zazwyczaj urządzenia o dużej mocy, generujące stosunkowo duże zaburzenia, z wrażliwymi układami elektronicznymi.


Pojekt „Smart Cities EMC Network for Training (SCENT)” jest realizowany w ramach programu HORYZONT 2020: 1.3 - Doskonała bazanaukowa (Excellent science)/Działania Marii Skłodowskiej-Curie (MSCA). Głównym celem projektu SCENT jest stworzenie sieci oferującej szkolenia dla doktorantów w zakresie specyficznych zagadnień dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) inteligentnych miast. Zapewnienie EMC jest konieczne dla niezawodnego funkcjonowania systemów zawierających układy elektroniczne, telekomunikacyjne i energetyczne, jest również wymaganiem prawnym warunkującym wprowadzenie produktu na rynek UE. Niestety metody badań EMC nie nadążają za żywiołowym rozwojem systemów, w których łączy się wrażliwe układy kontrolno-pomiarowe oraz generujące znaczne poziomy zaburzeń przekształtniki energoelektroniczne (np. interfejsy odnawialnych źródeł energii). Program szkoły naukowej jest ukierunkowany na opracowanie innowacyjnych rozwiązań i bazuje na prowadzonych w jednostkach badaniach kompatybilności elektromagnetycznej. Realizujące projekt uczelnie, University of Twente (najlepsza uczelnia techniczna Holandii w 2019 r.), University of Nottingham (101-150 w rankingu szanghajskim) oraz Uniwersytet Zielonogórski, podpisały umowę o możliwości nadawania uczestnikom projektu SCENT (9 doktorantów) wspólnego stopnia doktora trzech uniwersytetów.


Partnerami w projekcie są również wiodący przedstawiciele przemysłu, m.in. Jaguar Land Rover, THALES oraz ABB, natomiast polskie Firmy zaangażowane w realizację projektu to: Enea Operator, Tauron Dystrybucja, Solaris Bus & Coach, Ursus Bus oraz Ekoenergetyka – Polska.

 

 


_DSC9402.JPG

Dziś  na pętli autobusowej MZK przy ul. Wyspiańskiego  Zielonej Górze prowadzone były badania pola elektromagnetycznego w miejskich autobusach elektrycznych wykonywane przez doktorantów Europejskiej Szkoły Doktorskiej, w której jednym z partnerów jest Uniwersytet Zielonogórski. Prawie 20 doktorantów m.in. z Indonezji, Malezji, Włoch, Brazylii, Egiptu czy Meksyku i RPA, dysponując specjalistyczną aparaturą pomiarową sprawdzało czy pole elektromagnetyczne wytwarzane przez autobusy elektryczne i stacje ładowania spełniają normy europejskie, inaczej mówiąc - czy możemy się czuć bezpiecznie w naszych autobusach.

 

Projekt,  finansowany ze środków UE, jest realizowany w Instytucie Automatyki, Elektroniki i Elektrotechniki Uniwersytetu Zielonogórskiego od ponad 2 lat, a jego kierownikiem ze strony UZ jest dr hab. Robert Smoleński, prof. UZ.


- Doktoranci projektu SCENT zajmują się badaniami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej inteligentnych miast. Badają zjawiska i rozwiązują problemy związane z negatywnym oddziaływaniem urządzeń elektrycznych i elektronicznych na siebie wzajemnie oraz na materię ożywioną. W przypadku badań infrastruktury elektrycznego transportu miejskiego wyniki pomiarów pól elektromagnetycznych w szerokim zakresie częstotliwości odniesione zostaną do odpowiednich normmówi prof. Robert Smoleński


Jak powiedział pochodzący z Sao Paulo w Brazylii Hermes Loschi, przedstawiciel doktorantów projektu SCENT, obecnie zatrudniony na UZ - badania, które realizujemy mają na celu zapewnienie bezpiecznej i niezawodnej pracy bardzo skomplikowanych systemów typowych dla inteligentnych miast. Systemy te łączą zazwyczaj urządzenia o dużej mocy, generujące stosunkowo duże zaburzenia, z wrażliwymi układami elektronicznymi.


Pojekt „Smart Cities EMC Network for Training (SCENT)” jest realizowany w ramach programu HORYZONT 2020: 1.3 - Doskonała bazanaukowa (Excellent science)/Działania Marii Skłodowskiej-Curie (MSCA). Głównym celem projektu SCENT jest stworzenie sieci oferującej szkolenia dla doktorantów w zakresie specyficznych zagadnień dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) inteligentnych miast. Zapewnienie EMC jest konieczne dla niezawodnego funkcjonowania systemów zawierających układy elektroniczne, telekomunikacyjne i energetyczne, jest również wymaganiem prawnym warunkującym wprowadzenie produktu na rynek UE. Niestety metody badań EMC nie nadążają za żywiołowym rozwojem systemów, w których łączy się wrażliwe układy kontrolno-pomiarowe oraz generujące znaczne poziomy zaburzeń przekształtniki energoelektroniczne (np. interfejsy odnawialnych źródeł energii). Program szkoły naukowej jest ukierunkowany na opracowanie innowacyjnych rozwiązań i bazuje na prowadzonych w jednostkach badaniach kompatybilności elektromagnetycznej. Realizujące projekt uczelnie, University of Twente (najlepsza uczelnia techniczna Holandii w 2019 r.), University of Nottingham (101-150 w rankingu szanghajskim) oraz Uniwersytet Zielonogórski, podpisały umowę o możliwości nadawania uczestnikom projektu SCENT (9 doktorantów) wspólnego stopnia doktora trzech uniwersytetów.


Partnerami w projekcie są również wiodący przedstawiciele przemysłu, m.in. Jaguar Land Rover, THALES oraz ABB, natomiast polskie Firmy zaangażowane w realizację projektu to: Enea Operator, Tauron Dystrybucja, Solaris Bus & Coach, Ursus Bus oraz Ekoenergetyka – Polska.

 

 


 

 

Fotorelacja z przeprowadzanychh badań, fot. M. Janion;

 


_DSC9356.JPG
_DSC9376.JPG
_DSC9380.JPG
_DSC9401.JPG
_DSC9412.JPG
_DSC9417.JPG
_DSC9434.JPG
_DSC9437.JPG
_DSC9447.JPG
_DSC9453.JPG
_DSC9365.JPG
_DSC9445.JPG
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18