Program Erasmus+ oferuje wyjazdy za granicę zarówno dla studentów, jak i pracowników uczelni. Z możliwości tej skorzystałyśmy jako przedstawicielki Biura Promocji Uniwersytetu Zielonogórskiego, dzięki zakwalifikowaniu się na wyjazd szkoleniowy na Uniwersytet Maltański. W dniach 22-26 kwietnia br. odwiedziłyśmy tam pokrewny dział zajmujący się m.in. promocją, marketingiem oraz rekrutacją - Marketing, Communications & Alumni Office. Wizyta ta dała nam możliwość wymiany poglądów i doświadczeń zawodowych, poznania funkcjonowania zagranicznej uczelni oraz zakątków Malty, w których zlokalizowane są kampusy UM.
Marketing, Communications & Alumni Office mieści się na kampusie w Msidzie, który powstał w 1964 r. i jest główną siedzibą Uniwersytetu Maltańskiego. To przede wszystkim tam skupia się maltańskie życie akademickie.
Spotkałyśmy się tam z dyrektorem działu marketingu oraz pozostałymi pracownikami, którzy ciepło nas przyjęli i opowiedzieli o swojej działalności. Rozmawialiśmy m.in. o prowadzeniu mediów społecznościowych i strony internetowej, tworzeniu newslettera, mediach akademickich – takich jak radio czy czasopismo, wizytach w szkołach, organizacji Dni Otwartych oraz innych działaniach promocyjnych, a także o samej rekrutacji.
Na Maltę przyleciałyśmy również z zamiarem przedstawienia najnowszej kampanii UZ - „Różne osobowości. Jedna społeczność”, która widnieje na naszych koszulkach oraz ulotkach. Jak się okazało, nasze hasło wpisuje się również w ideę społeczności UM.
Poza przeprowadzeniem intersujących rozmów i prezentacji, pracownicy UM oprowadzili nas po kampusie, pokazując różne budynki i biura oraz studenckie strefy rekreacyjne i mieszkaniowe. Wrażenie robi zwłaszcza ogromny dziedziniec z fontanną i ławkami, gdzie można odpocząć w cieniu drzew. Idealnym miejscem dla studentów jest także Campus Hub, czyli „miasteczko akademickie” znajdujące się przy budynkach kampusu. Tuż przy mieszkaniach, można skorzystać z wielu udogodnień – sklepów, restauracji, kawiarni czy siłowni. Po drugiej stronie ulicy widać też szpital, w którym uczą się studenci kierunków medycznych.
Podczas wizyty nie zabrakło upominków! Od gospodarzy otrzymałyśmy uniwersyteckie torby pełne przydatnych gadżetów, które będą także świetną pamiątką. Same również przywiozłyśmy drobne prezenty dla wszystkich pracowników Marketing, Communications & Alumni Office w postaci najnowszych skarpet UZ oraz pocztówek i przewodników po Zielonej Górze. Było to jednoczesne zaproszenie do odwiedzenia naszego miasta i uniwersytetu.
Pracownicy UM opowiedzieli nam też o pozostałych kampusach i zachęcili do ich odwiedzenia. Pierwszy z nich to kampus w Valletcie. To najstarszy uczelniany budynek, którego historia sięga XVI w. Stał się on siedzibą uniwersytetu w momencie jego założenia w 1769 r. Choć obecnie to Msida jest głównym akademickim ośrodkiem, w Valletcie wciąż mieści się kilka jednostek administracyjnych UM. Odbywają się tam również wykłady, seminaria, konferencje i szkoła letnia.
Kolejny kampus znajduje się w Marsaxlokk i mieści laboratoria oraz salę wykładową jednego z uniwersyteckich instytutów (Institute for Sustainable Energy).
Ostatni z kampusów zlokalizowany jest na wyspie Gozo. Sam budynek pochodzi z połowy XIX w., ale rolę kampusu UM pełni od lat 90. XX w. Jest on wykorzystywany do prowadzenia studiów niestacjonarnych oraz innych kursów, a także umożliwia studentom mieszkającym na Gozo zdawanie egzaminów właśnie na tej wyspie. Co więcej, na kampusie orgaznizowane są różne wydarzenia otwarte.
Uniwersytet Maltański nie ogranicza się do działań w obrębie własnego państwa, ale otwiera się również na rynek zagraniczny, który coraz bardziej staje się jego rynkiem docelowym. Duża część studentów UM pochodzi bowiem z innych krajów europejskich, a nawet ze Stanów Zjednoczonych, Afryki oraz Azji.
Sprzyja temu fakt, że wszystkie kierunki studiów na Uniwersytecie Maltańskim są prowadzone po angielsku. Wymogiem przyjęcia na studia jest zatem znajomość tego języka na odpowiednim poziomie.
Na UM studiują także Polacy! Jakie kierunki wybierają najczęściej? M.in. psychologię, kryminologię, stosunki międzynarodowe, marketing, a także kierunki artystyczne.
UM podobnie jak nasz uniwersytet oferuje kierunki z wielu różnych dziedzin nauki. Uczy się tam ok. 11500 studentów na 14 wydziałach.
Społeczność akademicka UM jest niezwykle różnorodna etnicznie, dlatego nie lada wyzwaniem jest pogodzenie różnych ras, kultur, wyznań czy poglądów. UM dokłada wszelkich starań, aby integrować studentów. Jednym ze sposób jest publikacja artykułów opowiadających ciekawe historie z życia studentów.
Wyjazdy w ramach programu Erasmus+ to także okazja do poznania kultury i historii odwiedzanych miejsc. W tej kwestii również mogłyśmy liczyć na team Marketing, Communications & Alumni Office, który przygotował dla nas plan zwiedzania z przydatnymi wskazówkami.
Co możemy powiedzieć o lokalizacjach kampusów UM? Podążanie ich szlakiem pozwala w pełni poznać charakter Malty! Valletta to zbiór setek zabytków wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, przepiękne miasto - stolica, którą można błądzić godzinami. Marsaxlokk to z kolei kameralna wioska rybacka, słynąca z targów rybnych oraz tradycyjnych maltańskich kolorowych łodzi luzzu, które można podziwiać w urokliwej zatoczce. Wyspa Gozo to (podobnie jak główna wyspa – Malta) połączenie zabytkowych miasteczek i zapierających dech w piersiach widoków, takich jak klify czy groty i Morze Śródziemne w roli głównej.
Malta to kraj multikulturowy, w którym na każdym kroku można spotkać osoby różnego pochodzenia. Ta wielokulturowość obecna w historii Malty od wieków odzwierciedla się także w tamtejszym języku, architekturze i kulturze. Łączą się tam wpływy arabskie, brytyjskie, francuskie i włoskie.
Najbardziej charakterystycznym elementem architektonicznym Malty są barwne, zabudowane balkony (tzw. gallarija). Pierwsze z nich minęłyśmy już w drodze na uczelnię, zresztą jak się uważa, to właśnie w Msidzie są jedne z najładniejszych modeli.
Maltańskie balkony mają różne zdobienia i kolory, które wybijają się na tle piaskowych ścian i ożywiają ulice. Zaciekawiło nas, skąd się wzięły. Jak udało nam się dowiedzieć, ich kształt pochodzi z kultury muzułmańskiej, w której takie balkony dawały kobietom możliwość bezpiecznego obserwowania świata zewnętrznego bez wychodzenia z domu. Jednak przy ich budowie na Malcie chodziło głównie o prestiż, gdyż zarówno samo posiadanie drewnianego balkonu, jak i jego wygląd świadczyły o pozycji społecznej właściciela.
Podczas naszego wyjazdu zaczerpnęłyśmy wielu ciekawych informacji zawodowych i turystycznych. Dziękujemy za ugoszczenie nas na Uniwersytecie Maltańskim! Inspirujące rozmowy, spotkania i piękne miejsca dały nam mnóstwo motywacji do dalszej pracy. Zachęcamy wszystkich do brania udziału w rekrutacji do programu Erasmus+. Warto rozwijać się i poznawać świat poprzez takie zagraniczne wizyty.
Justyna Czarnecka