25 października 2024 r. Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego przygotowano szereg wydarzeń w ramach obchodów jubileuszu wstąpienia Polski do UE. Wśród atrakcji przygotowano spotkania edukacyjne dla uczniów szkół średnich pn. Dzień europejski w Bibliotece Uniwersyteckiej - debata oxfordzka pt. Polska wykorzystała w pełni 20 lat członkostwa w Unii Europejskiej oraz symulacja głosowania w Radzie Unii Europejskiej – gra pt. Etyczna moda. Kolejnymi elementami przygotowanymi w ramach obchodów jubileuszu był wykład prof. Tytusa Jaskułowskiego pt. 20 lat Polski w Unii Europejskiej, spotkanie ze studentami i pracownikami UZ, którzy korzystali z programu Erasmus+ oraz wystawy towarzyszące.
Uczestnikami Dnia europejskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej byli uczniowie ze szkół średnich z Zielonej Góry i naszego regionu. W debacie zmierzyli się uczniowie z II Ogólnokształcącego Liceum Ekologicznego z Oddziałami Integracyjnymi im. Unii Europejskiej w Zespole Szkół Ekologicznych w Zielonej Górze i Zespołu Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie. Doszło do interesującej konfrontacji intelektualnej, podczas której uczestnicy starali przekonać do swoich racji resztę zebranych osób. Uczniowie z Zespołu Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie mówi o wykorzystaniu przez Polskę swoich możliwości podając za przykłady m.in. wykorzystanie uzyskanych z UE środków finansowych na rozwój infrastruktury transportowej. Rywale z II Ogólnokształcącego Liceum Ekologicznego w Zielonej Górze mówili natomiast o tym, że Polska mogła lepiej wykorzystać ten czas. - KPO było zablokowane przez 2 lata. Dalej ochrona zdrowa, edukacja, infrastruktura, badania i rozwój – to wszystko u nas leży. Dużo jest powodów na nie – wymieniał Karol Skorodecki, jeden z uczestników debaty. Po debacie zgromadzona publiczność, zdecydowała o tym, że zwycięzcami dyskusji została drużyna „Ekologa”. Jak tłumaczył dr Piotr Pochyły, zastępca dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego:- Każdy jest zwycięzcą, chodzi o propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej. Ważne jest też to, jak młodzież to postrzega. Ci młodzi ludzie całe swoje życie spędzili w UE. Ich percepcja może być zupełnie inna niż starszych. Debata pomiędzy obiema szkołami była swoistym rewanżem za finał w Turnieju Debat Oksfordzkich "Ekospołeczeństwo" organizowanym przez Instytut Nauk o Polityce i Administracji UZ 15 marca br.
Kolejną z atrakcji przygotowanych dla młodzieży była gra symulacyjna Etyczna moda. Dotyczyła przemysłu modowego, podczas której uczniowie mieli za zadanie przedstawić i bronić swojego stanowiska. Każda z grup reprezentowała inne państwo unijne. W grze uczestniczyli uczniowie z II Ogólnokształcącego Liceum Ekologicznego z Oddziałami Integracyjnymi im. Unii Europejskiej w Zespole Szkół Ekologicznych w Zielonej Górze, Zespół Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie, V Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kieślowskiego w Zielonej Górze, Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie, III Liceum Ogólnokształcące im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze oraz I Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego w Zielonej Górze. W głosowaniu Rady uczestniczyło ok. 30 osób - 27 państw oraz Komisja i Prezydencja. Obrady poprowadził pan Radosław Ciszewski oraz Jan Patelka, uczeń V LO. - Jest to bardziej okazja do wspólnej zabawy i poznania zasad Unii Europejskiej. Myślę, że można się wiele z tego nauczyć – podsumował uczeń. Partnerem i współorganizatorem wydarzenia była Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. Łącznie w Dniu europejskim wzięło udział 150 uczniów. Była to dla nich okazja do wykazania się swoją wiedzą, zdolnością przekonywania do swoich racji za pomocą argumentów, podejmowania racjonalnych decyzji, czy nabywania pewności siebie podczas wystąpień publicznych.
Równolegle w auli Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego spotkali się studenci Uniwersytetu Zielonogórskiego, którzy podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat studiowania i odbywania praktyk studenckich za granicą w ramach programu Erasmus +. W panelu uczestniczyli studenci UZ, a także pracownicy z Działu Współpracy z Zagranicą UZ. Była to okazja do poznania historii studentów, korzyści jakie daje udział w wymianie studenckiej, nabrania inspiracji i otwarcia się na świat, który jest na wyciągnięcie ręki. Swoimi doświadczeniami podzieliła się m.in. Alicja Szczęch, studentka filologii angielskiej: - Poznałam wielu ludzi, mam z nimi kontakty. Ten czynnik poróżowania jest ważny, byłam w Grecji i na Cyprze, a także w Turcji.
Możliwości jakie daje studiowanie równoległe za granicą jest wiele, m.in. poznanie innej kultury, zobaczenie ciekawych miejsc, podszkolenie swoich umiejętności językowych oraz doświadczenie studiowania swojego kierunku na innej uczelni. Studenci, którzy byli już na wymianie w ramach programu Erasmus+ zgodnie twierdzą, że była to ich przygoda życia, a wspomnienia, które zdobyli w tym czasie zostaną z nimi na długo.
Równocześnie w budynku Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego można było obejrzeć wystawy „Jedność w odrębności” oraz „Wieczne idee: dziedzictwo kulturowe Europy w zbiorach”.