12 lipca 2021 r.
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił 6. edycję ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). Dane pokazują, że niezależnie od daty ukończenia studiów zarobki absolwentów w kolejnych latach po dyplomie rosną, a ich wzrost jest szybszy niż średni wzrost płac w ich miejscach zamieszkania.
Najlepiej na rynku pracy radzą sobie absolwenci studiów informatycznych, a studia na uczelniach technicznych dają większą szansę na wyższe wynagrodzenie niż studia, które nie kończą się uzyskaniem tytułu magistra inżyniera.
Z najnowszych danych systemu ELA wynika również, że pandemia COVID-19 utrudniła absolwentom wejście na rynek pracy. Skutki te odczuli przede wszystkim absolwenci studiów I stopnia z 2019 r. Sytuacja ta powoli wraca do normy.
Kierunki studiów, po których ukończeniu absolwenci Uniwersytetu Zielonogórskiego, zarabiają powyżej średniej wynagrodzeń w swoich miejscach zamieszkania:
(Wydział Mechaniczny, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział, Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia, stacjonarne)
Zarobki absolwentów rosną
Dane systemu ELA pokazują, że niezależnie od roku ukończenia studiów zarobki absolwentów w kolejnych latach po dyplomie rosną, a ich wzrost jest szybszy niż wzrost płac w ich miejscach zamieszkania.
– Dla każdego roku po ukończeniu studiów można mówić o charakterystycznych wartościach Względnego Wskaźnika Zarobków w tym okresie, bardzo podobnych dla różnych roczników absolwentów. Przykładowo, przeciętny absolwent jednolitych studiów magisterskich w pierwszym roku po dyplomie zarabia między 0,6 a 0,65 lokalnych średnich zarobków, zaś w drugim roku – między 0,7 a 0,8 średniej lokalnej, aby w piątym roku osiągnąć wartość 1,06 średnich zarobków w swoim miejscu zamieszkania. Nieznaczna tendencja wzrostowa Względnego Wskaźnika Zarobków dla kolejnych roczników da się częściowo wyjaśnić poprzez rosnący udział absolwentów zdobywających doświadczenie na rynku pracy jeszcze przed ukończeniem studiów. Zgodnie z wcześniejszymi analizami dostępnymi w ramach systemu ELA, osoby posiadające takie doświadczenie osiągają wyższe zarobki niż pozostali – mówi dr hab. Mikołaj Jasiński, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB).
Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) bada aktywność zawodową absolwentów przez pięć lat od ukończenia przez nich studiów. W ubiegłym roku po raz pierwszy można było objąć monitoringiem pełnych pięć lat po dyplomie – dotyczyło to absolwentów z rocznika 2014. W tym roku do tego grona dołączyli również absolwenci z rocznika 2015. Oznacza to, że po raz pierwszy mamy możliwość porównania sytuacji absolwentów z różnych roczników przez cały pięcioletni okres objęty monitoringiem.
Źródło: https://www.gov.pl
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił 6. edycję ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). Dane pokazują, że niezależnie od daty ukończenia studiów zarobki absolwentów w kolejnych latach po dyplomie rosną, a ich wzrost jest szybszy niż średni wzrost płac w ich miejscach zamieszkania.
Najlepiej na rynku pracy radzą sobie absolwenci studiów informatycznych, a studia na uczelniach technicznych dają większą szansę na wyższe wynagrodzenie niż studia, które nie kończą się uzyskaniem tytułu magistra inżyniera.
Z najnowszych danych systemu ELA wynika również, że pandemia COVID-19 utrudniła absolwentom wejście na rynek pracy. Skutki te odczuli przede wszystkim absolwenci studiów I stopnia z 2019 r. Sytuacja ta powoli wraca do normy.
Kierunki studiów, po których ukończeniu absolwenci Uniwersytetu Zielonogórskiego, zarabiają powyżej średniej wynagrodzeń w swoich miejscach zamieszkania:
(Wydział Mechaniczny, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział, Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, studia II stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Mechaniczny, studia I stopnia, niestacjonarne)
(Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki, studia II stopnia, stacjonarne)
Zarobki absolwentów rosną
Dane systemu ELA pokazują, że niezależnie od roku ukończenia studiów zarobki absolwentów w kolejnych latach po dyplomie rosną, a ich wzrost jest szybszy niż wzrost płac w ich miejscach zamieszkania.
– Dla każdego roku po ukończeniu studiów można mówić o charakterystycznych wartościach Względnego Wskaźnika Zarobków w tym okresie, bardzo podobnych dla różnych roczników absolwentów. Przykładowo, przeciętny absolwent jednolitych studiów magisterskich w pierwszym roku po dyplomie zarabia między 0,6 a 0,65 lokalnych średnich zarobków, zaś w drugim roku – między 0,7 a 0,8 średniej lokalnej, aby w piątym roku osiągnąć wartość 1,06 średnich zarobków w swoim miejscu zamieszkania. Nieznaczna tendencja wzrostowa Względnego Wskaźnika Zarobków dla kolejnych roczników da się częściowo wyjaśnić poprzez rosnący udział absolwentów zdobywających doświadczenie na rynku pracy jeszcze przed ukończeniem studiów. Zgodnie z wcześniejszymi analizami dostępnymi w ramach systemu ELA, osoby posiadające takie doświadczenie osiągają wyższe zarobki niż pozostali – mówi dr hab. Mikołaj Jasiński, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB).
Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) bada aktywność zawodową absolwentów przez pięć lat od ukończenia przez nich studiów. W ubiegłym roku po raz pierwszy można było objąć monitoringiem pełnych pięć lat po dyplomie – dotyczyło to absolwentów z rocznika 2014. W tym roku do tego grona dołączyli również absolwenci z rocznika 2015. Oznacza to, że po raz pierwszy mamy możliwość porównania sytuacji absolwentów z różnych roczników przez cały pięcioletni okres objęty monitoringiem.
Źródło: https://www.gov.pl