Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

HYBRIS – wystawa prac prof. Ryszarda Woźniaka

20.11.2020

20 listopada 2020 r.

Pomysł wystawy odwołuje się do łacińskiego pojęcia będącego prawdopodobnym źródłosłowem dla słowa: HYBRYDA. 


Hybrydy to postaci niejednorodne pod względem pochodzenia i genetycznej budowy, które wyglądają i zachowują się w sposób odbiegający od przyjętej i powszechnie rozumianej normy. W różnych kulturach hybrydy to pośrednicy między światem bogów i ludzi. Prezentowane prace nieco przewrotnie rolę hybryd nadają meblom i kwiatom. Chciałem sprawić by te dwa symbole, nowożytnej, europejskiej i mieszczańskiej kultury ujawniły niepokojący i krytyczny potencjał – mówi autor wystawy.


Ryszard Woźniak – malarz, autor tekstów, pedagog:


1976-81 - studiował malarstwo w warszawskiej ASP, w pracowni profesora Stefana Gierowskiego;

1982-92 - współtworzył formację artystyczną GRUPPA;

1993-94 - współorganizował i współprowadził (z J. Modzelewskim i M. Sobczykiem) prywatną szkołę pomaturalną w Warszawie o nazwie Szkoła Sztuki; 

1995-00 - współdziałał w Stowarzyszeniu KRAAA (Kolektywny Ruch Animacji  Aktywności Artystycznej) i w powołaniu Galerii PWW (Pracownia Wolnego Wyboru) w Zielonej Górze.



Od 1992 prowadzi dyplomującą pracownię malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim gdzie jest zatrudniony na stanowisku profesora. Jest autorem koncepcji: „Sztuka sprzeciwu” oraz koncepcji „Sztuka podziwu”, laureatem nagród w dziedzinie sztuk plastycznych, autorem unikalnej polichromii w cerkwi Neounickiej w Kostomłotach nad Bugiem. Prace malarskie Ryszarda Woźniaka znajdują się w prestiżowych kolekcjach państwowych i w ważnych  zbiorach prywatnych.


Adres strony internetowej autora: http://www.ryszardwozniak.com


Wystawy, akcje i realizacje indywidualne (wybór):

1984, Szalony młotek, Pracownia Dziekanka, Warszawa;

1988, Ślepy ołówek, Manhattan, Nowy York;

1995, Egocentryczny manipulator, Galeria DAP, Warszawa;

1998, Wiara i praca, Galeria BWA, Zielona Góra;

2003, Entuzjazm sztuki, Galeria Awangarda BWA, Wrocław;

2008, Grand Reserva, Galeria Studio PKIN, Warszawa;

2009/ 2010, Plądrografia, Galeria Appendix 2, Warszawa;

2012,  Kunst Die Ich Liebe, Museum Junge Kunst, Frankfurt(Oder), Niemcy;

2015, Rozbij czaszkę, Galeria BWA Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski;

2018, Tak dla Nie. Obrazy nie pokazywane. Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra.


Wystawy zbiorowe (wybór):

1983, Las, góra a nad górą chmura, Pracownia Dziekanka, Warszawa;

1987, Kuda Gierman. Künstlergruppen zeigen Gruppenkunstwerke, Halle K-18, Kassel;

1987, Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna. Sztuka drugiej połowy lat 80-tych, Muzeum Narodowe, Warszawa;

1988, Polish Realities. New Art from Poland, Third Eye Centre, Glasgow, Szkocja;

1991, Doppelte Identität. Polnische Kunst zu Beginn der neunziger Jahre,  Landesmuseum, Wiesbaden, Niemcy;

1992, Gruppa 1982-1992, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa;

1994, Inspiracje Biblią we współczesnym malarstwie polskim, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów, Gdańsk;

2000, Die vier Jahreszeiten. Polskie malarstwo pejzażowe od połowy XVIII wieku do chwili obecnej, Schirn Kunsthalle Frankfurt nad Menem, Niemcy;

2001, Irreligia, Morfologia nie-sakrum w dwudziestowiecznej sztuce polskiej, Atelier 340, Bruksela, Belgia;

2006, W Polsce, czyli gdzie, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa;

2008, Republika bananowa. Ekspresja lat osiemdziesiątych, Wałbrzyska Galeria   Sztuki, BWA Zamek Książ;

2011, THYMOS. Sztuka gniewu 1900 - 2010, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń;

2016, „Ogrody, Garten”, Niemcy, Galeria Fundacji Księcia Pucklera, Bad Muskau.


Prace w instytucjonalnych zbiorach publicznych:

Muzeum Narodowe w Warszawie;

Narodowa Galeria Sztuki Zachęta;

Muzeum Narodowe w Krakowie;

Muzeum Sztuki w Łodzi;

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie;

Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie;

Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy;

Muzeum Śląskie w Katowicach;

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu;

Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu;

Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze;

Muzej Mimara, Zagrzeb;

Szczecińska Zachęta Sztuki Współczesnej;

Lubuska Zachęta Sztuki Współczesnej;

Kolekcja Galerii Studio, PKiN, Warszawa;


oraz w instytucjonalnych kolekcjach prywatnych:

Kancelaria WG&M;

Fundacja Egit;

Kolekcja Banku BPH;

Fundacja Sztuki Polskiej ING;

Fundacja Rodziny Staraków;

Fundacja Rodziny Jerke.


Ze względu na pandemię, wystawę najpierw będzie można oglądać on-line. Od najbliższego poniedziałku, to jest 23 listopada br. wystawa będzie dostępna pod adresem: http://www.isw.uz.zgora.pl

  .
Natomiast publiczny wernisaż został zaplanowany na piątek, 15 stycznia 2021 r. na godzinę 14.00. Zapraszamy do galerii Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego, al. Wojska Polskiego 71.
 


Plakat  prof. Wożniak.jpg

Pomysł wystawy odwołuje się do łacińskiego pojęcia będącego prawdopodobnym źródłosłowem dla słowa: HYBRYDA. 


Hybrydy to postaci niejednorodne pod względem pochodzenia i genetycznej budowy, które wyglądają i zachowują się w sposób odbiegający od przyjętej i powszechnie rozumianej normy. W różnych kulturach hybrydy to pośrednicy między światem bogów i ludzi. Prezentowane prace nieco przewrotnie rolę hybryd nadają meblom i kwiatom. Chciałem sprawić by te dwa symbole, nowożytnej, europejskiej i mieszczańskiej kultury ujawniły niepokojący i krytyczny potencjał – mówi autor wystawy.


Ryszard Woźniak – malarz, autor tekstów, pedagog:


1976-81 - studiował malarstwo w warszawskiej ASP, w pracowni profesora Stefana Gierowskiego;

1982-92 - współtworzył formację artystyczną GRUPPA;

1993-94 - współorganizował i współprowadził (z J. Modzelewskim i M. Sobczykiem) prywatną szkołę pomaturalną w Warszawie o nazwie Szkoła Sztuki; 

1995-00 - współdziałał w Stowarzyszeniu KRAAA (Kolektywny Ruch Animacji  Aktywności Artystycznej) i w powołaniu Galerii PWW (Pracownia Wolnego Wyboru) w Zielonej Górze.



Od 1992 prowadzi dyplomującą pracownię malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim gdzie jest zatrudniony na stanowisku profesora. Jest autorem koncepcji: „Sztuka sprzeciwu” oraz koncepcji „Sztuka podziwu”, laureatem nagród w dziedzinie sztuk plastycznych, autorem unikalnej polichromii w cerkwi Neounickiej w Kostomłotach nad Bugiem. Prace malarskie Ryszarda Woźniaka znajdują się w prestiżowych kolekcjach państwowych i w ważnych  zbiorach prywatnych.


Adres strony internetowej autora: http://www.ryszardwozniak.com


Wystawy, akcje i realizacje indywidualne (wybór):

1984, Szalony młotek, Pracownia Dziekanka, Warszawa;

1988, Ślepy ołówek, Manhattan, Nowy York;

1995, Egocentryczny manipulator, Galeria DAP, Warszawa;

1998, Wiara i praca, Galeria BWA, Zielona Góra;

2003, Entuzjazm sztuki, Galeria Awangarda BWA, Wrocław;

2008, Grand Reserva, Galeria Studio PKIN, Warszawa;

2009/ 2010, Plądrografia, Galeria Appendix 2, Warszawa;

2012,  Kunst Die Ich Liebe, Museum Junge Kunst, Frankfurt(Oder), Niemcy;

2015, Rozbij czaszkę, Galeria BWA Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski;

2018, Tak dla Nie. Obrazy nie pokazywane. Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra.


Wystawy zbiorowe (wybór):

1983, Las, góra a nad górą chmura, Pracownia Dziekanka, Warszawa;

1987, Kuda Gierman. Künstlergruppen zeigen Gruppenkunstwerke, Halle K-18, Kassel;

1987, Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna. Sztuka drugiej połowy lat 80-tych, Muzeum Narodowe, Warszawa;

1988, Polish Realities. New Art from Poland, Third Eye Centre, Glasgow, Szkocja;

1991, Doppelte Identität. Polnische Kunst zu Beginn der neunziger Jahre,  Landesmuseum, Wiesbaden, Niemcy;

1992, Gruppa 1982-1992, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa;

1994, Inspiracje Biblią we współczesnym malarstwie polskim, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów, Gdańsk;

2000, Die vier Jahreszeiten. Polskie malarstwo pejzażowe od połowy XVIII wieku do chwili obecnej, Schirn Kunsthalle Frankfurt nad Menem, Niemcy;

2001, Irreligia, Morfologia nie-sakrum w dwudziestowiecznej sztuce polskiej, Atelier 340, Bruksela, Belgia;

2006, W Polsce, czyli gdzie, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa;

2008, Republika bananowa. Ekspresja lat osiemdziesiątych, Wałbrzyska Galeria   Sztuki, BWA Zamek Książ;

2011, THYMOS. Sztuka gniewu 1900 - 2010, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń;

2016, „Ogrody, Garten”, Niemcy, Galeria Fundacji Księcia Pucklera, Bad Muskau.


Prace w instytucjonalnych zbiorach publicznych:

Muzeum Narodowe w Warszawie;

Narodowa Galeria Sztuki Zachęta;

Muzeum Narodowe w Krakowie;

Muzeum Sztuki w Łodzi;

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie;

Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie;

Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy;

Muzeum Śląskie w Katowicach;

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu;

Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu;

Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze;

Muzej Mimara, Zagrzeb;

Szczecińska Zachęta Sztuki Współczesnej;

Lubuska Zachęta Sztuki Współczesnej;

Kolekcja Galerii Studio, PKiN, Warszawa;


oraz w instytucjonalnych kolekcjach prywatnych:

Kancelaria WG&M;

Fundacja Egit;

Kolekcja Banku BPH;

Fundacja Sztuki Polskiej ING;

Fundacja Rodziny Staraków;

Fundacja Rodziny Jerke.


Ze względu na pandemię, wystawę najpierw będzie można oglądać on-line. Od najbliższego poniedziałku, to jest 23 listopada br. wystawa będzie dostępna pod adresem: http://www.isw.uz.zgora.pl

  .
Natomiast publiczny wernisaż został zaplanowany na piątek, 15 stycznia 2021 r. na godzinę 14.00. Zapraszamy do galerii Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego, al. Wojska Polskiego 71.
 


1_Drabinka Henriego,1989,olej na płótnie,140X180.jpg
2_Hybris, 1990, olej na płótnie,140X180.jpg
3_Na zewnątrz, 1990, olej na płótnie, 140X180.jpg

Serdecznie zapraszamy na wystawę. Najpierw do internetu, a potem do galerii Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18