Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

III Naukowo-Edukacyjna Konferencja "Wspomaganie rozwoju dziecka - podejście interdyscyplinarne za nami"

25.05.2023 Pracownicy Studenci
III Naukowo-Edukacyjna Konferencja Wspomaganie rozwoju dziecka - podejście interdyscyplinarne, fot. K. Adamczewski

Za nami III Naukowo-Edukacyjna Konferencja Wspomaganie rozwoju dziecka - podejście interdyscyplinarne organizowana przez Naukowe Koło Logopedyczne "Mowa bez wad".

Konferencja była skierowana do studentów oraz specjalistów: logopedów, pedagogów czy psychologów. Ma ona na celu ukazanie różnorodnych perspektyw diagnozy, rozwoju i terapii dziecka, ale także podkreślenia istoty współpracy pomiędzy specjalistami w procesie diagnostycznym oraz ukazania alternatywnych form wspierania rozwoju dziecka.

Konferencję otworzyła dr hab. Barbara Literska, prof. UZ, prorektor ds. studenckich UZ oraz dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ, dyrektor Instytutu Pedagogiki UZ.

 

- Celem jest integracja środowisk logopedycznych. Na konferencji udało się zgromadzić logopedów z całej Polski. Chcieliśmy przyjrzeć się rozwojowi dziecka wieloaspektowo. Odejść od takiego stereotypowego myślenia o logopedii jako tylko wywoływaniu głosek, ale bardziej patrzenia holistycznie na to co się dzieje z naszymi pacjentami. Chcemy pokazać, że czasami nie trzeba drastycznych zabiegów, a wystarczy popracowanie na funkcjach i wzmocnienie tych funkcji, aby dziecko zaczęło mówić – tłumaczyła dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ, organizatorka konferencji i opiekun koła Naukowego „Mowa bez wad”.

 

 

Konferencja była podzielona na bloki tematyczne: różnorodne perspektywy diagnozy dziecka; istota współpracy pomiędzy specjalistami w procesie diagnostycznym oraz alternatywne formy wspierania rozwoju dziecka.

Mgr Ewa Grzelak, logopeda, terapeuta AAC, poruszyła temat: „AAC to nie ostatnia deska ratunku komunikacja wspomagająca w terapii logopedycznej dziecka” : - Pracuję ze specyficzną grupą, bo oprócz pracy z dziećmi, które mają trudność tylko w artykulacji, pracuję też z dużą grupą, która ma trudność w mówieniu, w komunikowaniu się. Tutaj nie mamy takiej kwestii, że głoska nie tak brzmi jak powinna, a dziecko, które nie potrafi w żaden inny sposób komunikować się, ponieważ ma trudność w wypowiadaniu, ma trudność z planowaniem ruchów artykulacyjnych, może mieć trudność wynikająca z jakiegoś zaburzenia. Jest to człowiek, który jest sfrustrowany, ponieważ chciałby coś powiedzieć i nie ma możliwości, ponieważ nie wie jak to zrobić. Jak mu pomóc i ułatwić to codziennie funkcjonowanie, bo komunikacja towarzyszy nam każdego dnia? Wprowadzamy komunikację wprowadzającą i alternatywną dzięki której dzieci mogą się z nami porozumiewać.

 

Dzięki temu wydarzeniu studenci mogli znacznie wzbogacić swoją wiedzę, dowiedzieć się o nowych technikach diagnozy i pracy co podniesie ich kompetencje zawodowe, natomiast specjaliści mogli wymienić się doświadczeniami.

 

 

Patronat honorowy nad konferencją objął Rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dr hab. Wojciech Strzyżewski oraz Polski Związek Logopedów.

--

Zdjęcia: K. Adamczewski

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18