W dniach 27-28 listopada 2023 roku w Pałacyku w Kalsku odbyła się IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa Pedagogika dziecka. Jakość edukacji w warunkach wzrastającej multikulturowości i unifikacji. Konferencja organizowana była przez Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej UZ po raz czwarty. Rangę konferencji podnosi fakt, że uczestniczyli w niej znaczący w dziedzinie pedagogiki profesorowie, niekwestionowane w Polsce autorytety, przedstawicielki Zespołu Edukacji Elementarnej KNP PAN oraz goście z zagranicy.
Konferencję poprowadziła kierownik Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej UZ dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ. Spotkanie otworzył rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dr hab. Wojciech Strzyżewski. Ze zgromadzonymi słowem powitania podzielił się dziekan Wydziału Nauk Społecznych dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ oraz przewodniczący dyscypliny Pedagogika i dyrektor Instytutu Pedagogiki dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ. Wirtualne pozdrowienia i życzenia udanego spotkania naukowego przekazała przewodnicząca KNP PAN prof. dr. hab. Agnieszka Cybal-Michalska.
Spotkanie poświęcone zostało problematyce aktualnych zjawisk występujących w edukacji dzieci. Z jednej strony rosnąca multikulturowość i jednoczesne tendencje unifikacyjne oraz zmiany wynikające z krytycznych wydarzeń, które miały miejsce w ostatnich latach. Dwa najpoważniejsze kryzysy - Covid-19 oraz napaść Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, a co za tym idzie wynikające z nich konsekwencje, sprawiły, że przed edukacją zostały postawione nowe wyzwania. Kolejnym zagadnieniem jest wielowymiarowa refleksja nad potrzebami szkół i uczniów poddanych długotrwałej edukacji zdalnej. Bardzo ważne jest również przygotowanie placówek edukacyjnych do zdecydowanie większej niż w poprzednich latach, obecności w przedszkolach dzieci i w szkołach uczniów pochodzących z różnych kultur. Wzrastający wskaźnik multikulturowości jest także wyrazem tendencji jakie od wielu lat obecne są w całej Europie. Narastająca presja demograficzna imigrantów zachowujących jednak w kraju przebywania odrębność kulturową, to ogromne wyzwanie pedagogiczne. Polska pedagogika stoi dziś przed koniecznością odpowiedzi na strategiczne wyzwania o cywilizacyjnym charakterze. Dla badaczy oraz nauczycieli wskazane problemy, wyznaczają kierunki projektów badawczych.
Jak podkreślił prof. dr hab. Bogusław Śliwerski: – Ważne jest to, by unikać monokultury pedagogicznej, która by zobowiązywała nauczyciel do jednolitego postrzegania i oddziaływania na dzieci. Mamy w pedagogice tak różne modele kształcenia i wychowania dzieci w dzisiejszych czasach, w świecie który jest on-line czyli łączącym i integrującym świat realny i ze światem cyfrowym, musimy pomóc dzieciom żeby były bardziej samodzielne, żeby mogły same kierować własnym rozwojem, procesem uczenia się.
To wydarzenie naukowe było okazją do dyskusji, podzielenia się wnioskami i przemyśleniami w tej materii. W konferencji uczestniczyło ponad 90 uczestników. W tym gronie znalazło się wielu znakomitych prelegentów, m.in.:
- prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Uniwersytet Łódzki, Pedagogika dziecka we współczesnej myśli naukowej w konfrontacji z polityką oświatową III RP.
- prof. dr hab. Józefa Bałachowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Sytuacja kryzysowa czasu pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
- prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Praca nauczyciela w warunkach środowiska wielokulturowego – dynamika zmiany w latach 1992-2022 na przykładzie Śląska Cieszyńskiego.
- prof. Daiva Jakavonyte-Staskuviene, PhD. Asso.Prof. Linas Jasinauskas, PhD. Asso.Prof. Jolita Kudinoviene, Vytautas Magnus University, Litwa, Lithuanian language learning in multicultural contexts for pre-school children and primary school pupils arriving in Lithuania.
- PhD Asso. Prof. Noemi Serrano Diaz, University of Cádiz, Hiszpania, Looking at the future in Early Education: some lessons learned after the lockdown.
- prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Uniwersytet Łódzki, Pedagogika dziecka we współczesnej myśli naukowej w konfrontacji z polityką oświatową III RP.
- prof. dr hab. Józefa Bałachowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Sytuacja kryzysowa czasu pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
- prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Praca nauczyciela w warunkach środowiska wielokulturowego – dynamika zmiany w latach 1992-2022 na przykładzie Śląska Cieszyńskiego.
- prof. Daiva Jakavonyte-Staskuviene, PhD. Asso.Prof. Linas Jasinauskas, PhD. Asso.Prof. Jolita Kudinoviene, Vytautas Magnus University, Litwa, Lithuanian language learning in multicultural contexts for pre-school children and primary school pupils arriving in Lithuania.
- PhD Asso. Prof. Noemi Serrano Diaz, University of Cádiz, Hiszpania, Looking at the future in Early Education: some lessons learned after the lockdown.
Spotkanie wzbogacił występ artystyczny dzieci ze Szkoły Podstawowej w Kalsku, które zaprezentowały projekt dotyczący problematyki patriotyczno-narodowej.