21 marca 2017 r.
W miniony piątek, to jest 17 marca br. w Bibliotece Uniwersyteckiej odbyła się nietypowa lekcja języka angielskiego, co poniżej opisał Zbigniew Adaszyński z Instytutu Neofilologii UZ.
Projekt lekcji języka angielskiego na uniwersytecie był pomysłem Natalii Hoszman oraz jej kolegów i koleżanek anglistów z Powiatowego Zespołu Szkół Technicznych i Zawodowych w Świebodzinie. Został zrealizowany przez Instytut Neofilologii UZ.
W lekcji wzięło udział 28 uczniów szkoły ze Świebodzina oraz 15 studentów2 i 3 roku filologii angielskiej UZ. Lekcja trwała cały piątkowy poranek i obejmowała:
• analizę wiersza Briana Pattena,
• lekturę opowiadań napisanych przez studentów uniwersytetów brytyjskich w ramach konkursu na opowiadanie w jednym zdaniu,
• rozwiązywanie problemów w małych grupach,
• debatę pomiędzy studentami i uczniami zgodnie z regułami i w formie jaką uczniom szkół średnich proponował Karl Popper -filozof specjalizujący się w filozofii nauki i filozofii społeczno-politycznej,
• próbę literacką na najlepsze opowiadanie zajmujące powierzchnię kartki pocztowej,
• wspólne odkrywanie kulturowych stereotypów i zachowań językowych w filmie Catherine Tate – komedii nakręconej przez BBC.
Zaplanowanie lekcji wymaga uważnej analizy celów, które muszą spełniać kryteria programowe przedmiotu dotyczące treści oraz rozwijanych sprawności językowych. Lekcja musi mieć określoną metodykę oraz nieprzypadkową kolejność zadań i ćwiczeń. Lekcja musi dawać uczniom poczucie sukcesu w złożonych sytuacjach komunikacyjnych, autentyczności języka, rozwinięcia swoich umiejętności oraz akwizycji nowych wyrażeń, zwrotów, a także zachowań natychmiast po jej zakończeniu. Takie zadania postawiła nam Natalia Hoszman i takie oczekiwania mieli uczniowie klas maturalnych ze szkoły w Świebodzinie. Podjęliśmy się tego zadania na uniwersytecie.
Fot. Zbigniew Adaszyński.