Za nami konferencja studencka Nauczyciel z pasją - pasje przyszłych nauczycieli. Pasja jako kategoria badawcza i praktyczna. W czasie konferencji zostały przedstawione wyniki badań dotyczących pasji studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Zielonogórskim oraz studentów analogicznego kierunku na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Badania są wynikiem współpracy Studenckiego Koła Naukowego Kooperacja z Kołem Naukowym Pedagogów i Animatorów Zabawy na UMCS. Konferencja miała charakter hybrydowy - przedstawiciele UMCS byli obecni online.
W konferencji uczestniczyli: przewodnicząca Komitetu Naukowego - dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ, zastępca przewodniczącej - dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ, dziekan Wydziału Nauk Społecznych - dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ, dyrektor Instytutu Pedagogiki - dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ.
Prelegenci podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat pasji i jej wpływu na pracę nauczyciela. Nie zabrakło przykładów dotyczących pasji zaczepiona przez nauczyciela, np. do czytania książek, która wpłynęła na nich. A teraz przekazują ją kolejnym pokoleniom. Tematami wystąpień były m.in.
- Temat pasji dotyczy nas wszystkich. Przygotowując się do zawodu nauczyciela, chcielibyśmy dowiedzieć się jak wspierać pasje u dzieci, które będą pod naszą opieką. Projekt realizowaliśmy w ramach współpracy z uczelnią z Lublina. Badania były przeprowadzane w rejonie Lublina i na terenie woj. lubuskiego. Podczas prezentacji wypowiedziały się osoby, które realizują się w swojej pasji. Badani wskazują na to, że pasja może mieć znaczenie dla naszego rozwoju osobistego. Daje nam coś więcej niż tylko umiejętności wynikające z charakteru pasji, którą realizujemy. Cechy jakie zostały wskazane w tym badaniu: to determinacja, cierpliwość, wytrwałość, umiejętność organizacji siebie, umiejętność zarządzania własnymi emocjami, radzenia sobie ze stresem. Kolejno pojawiają się cechy związane z charakterem pasji. Najpierw jest organizacja siebie, wytrwałość, systematyczność, konsekwencja, a później np. gra na instrumencie. Myślę, że jest to bardzo ciekawe i skłania do zastanowienia się nad rolą nauczyciela w tej kwestii – tłumaczyła dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ, przewodnicząca Komitetu Naukowego.
- Należymy do Koła Naukowego „Kooperacja”, które działa przy Wydziale Nauk Społecznych UZ. Zauważyłyśmy, że mamy różne pasje i warto się temu przyjrzeć. Stwierdziłyśmy, że jest to interesujący i ważny temat też dla przyszłych nauczycielek, bo tutaj wszystkie jesteśmy studentkami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Stwierdziłyśmy, że trzeba ten temat poruszyć i zaczęłyśmy wspólnie działać z Kołem Naukowym z uczelni z Lublina. Pasja odgrywa bardzo dużą rolę w podejściu pedagogicznym na dzieci. Nauczyciel kreatywny, nauczyciel z pasją jest lepszym nauczycielem i więcej wartości przekazuje swoim uczniom – dodała Wiktoria Klecha – przewodnicząca Koła Naukowego „Kooperacja”.
Wśród pasji najczęściej wymienianych przez studentów biorących udział w badaniu wymieniono: aktywność fizyczną, czytanie książek, gotowanie, prace domowe, aktywność twórczą, gry, rozwój duchowy itd.
fot. K. Adamczewski