Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

Otwarte spotkanie z prof. Barbarą Oakley na UZ

04.10.2021

4 października 2021 r. 

Dzisiaj na Uniwersytecie Zielonogórskim odbyło się otwarte spotkanie z profesor Barbarą Oakley - jedną z 35. najbardziej wpływowych kobiet w naukach inżynieryjnych na świecie (Academic Influence - http://academicinfluence.com)


Prof. B. Oakley poprowadziła wykład i warsztaty w auli na Wydziale Mechanicznym UZ. Wykład był też transmitowany na Faceboku UZ oraz na kanale YouTube UZ.

 

Profesor B. Oakley pracuje na Wydziale Inżynierii Przemysłowej i Systemowej Uniwersytetu Oakland w USA, choć jej wcześniejsza kariera związana była z pracą tłumacza języka rosyjskiego. Najbardziej jednak jest znana jako prowadząca kurs pt. Learning How to Learn (Metody skutecznej nauki) (University of California-San Diego/McMaster – na platformie http://coursera.org). Jest to jeden z najbardziej popularnych na świecie kursów typu MOOC (Massive Open Online Course – Wielkoskalowy Otwarty Kurs Online). Uczestniczyło w nim ponad trzy miliony osób. O jego popularności świadczy również fakt, iż doczekał się on kilku wersji językowych, w tym polskiej (z kilkudziesięcioma tysiącami słuchaczy).



Książka Barbary Oakley A Mind for Numbers znalazła się na liście The New York Times Best Sellers i stała się bestsellerem w USA i na świecie - przetłumaczono ją na kilkanaście języków - polskie wydanie: Głowa do liczb, Helion 2015. Jej niedawno wydana książka pt. Uncommon Sense Teaching: Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn (Nadzwyczajne nauczanie: jak odkrycia neuronauki pomagają studiować lepiej), której współautorem jest m.in. znany neurobiolog Terrence Sejnowski, otrzymała już pozytywne recenzje, a jej polska wersja jest w przygotowaniu.

 

 


plansza.jpg

Dzisiaj na Uniwersytecie Zielonogórskim odbyło się otwarte spotkanie z profesor Barbarą Oakley - jedną z 35. najbardziej wpływowych kobiet w naukach inżynieryjnych na świecie (Academic Influence - http://academicinfluence.com)


Prof. B. Oakley poprowadziła wykład i warsztaty w auli na Wydziale Mechanicznym UZ. Wykład był też transmitowany na Faceboku UZ oraz na kanale YouTube UZ.

 

Profesor B. Oakley pracuje na Wydziale Inżynierii Przemysłowej i Systemowej Uniwersytetu Oakland w USA, choć jej wcześniejsza kariera związana była z pracą tłumacza języka rosyjskiego. Najbardziej jednak jest znana jako prowadząca kurs pt. Learning How to Learn (Metody skutecznej nauki) (University of California-San Diego/McMaster – na platformie http://coursera.org). Jest to jeden z najbardziej popularnych na świecie kursów typu MOOC (Massive Open Online Course – Wielkoskalowy Otwarty Kurs Online). Uczestniczyło w nim ponad trzy miliony osób. O jego popularności świadczy również fakt, iż doczekał się on kilku wersji językowych, w tym polskiej (z kilkudziesięcioma tysiącami słuchaczy).



Książka Barbary Oakley A Mind for Numbers znalazła się na liście The New York Times Best Sellers i stała się bestsellerem w USA i na świecie - przetłumaczono ją na kilkanaście języków - polskie wydanie: Głowa do liczb, Helion 2015. Jej niedawno wydana książka pt. Uncommon Sense Teaching: Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn (Nadzwyczajne nauczanie: jak odkrycia neuronauki pomagają studiować lepiej), której współautorem jest m.in. znany neurobiolog Terrence Sejnowski, otrzymała już pozytywne recenzje, a jej polska wersja jest w przygotowaniu.

 

 

Wykład: Learning How to Learn: Powerful Mental Tools to Help You Master Tough Subjects (Metody skutecznej nauki: narzędzia, które pomogą w opanowaniu nawet najtrudniejszego materiału). Wykład był poświęcony sposobom skutecznego przyswajania nowego materiału. Prof. B. Oakley przedstawiła naukowe podstawy uczenia się pozwalające na poprawę wyników na egzaminach. Następnie omówiła neurobiologiczne mechanizmy związane ze zmianami w mózgu zachodzącymi w trakcie procesu skutecznego przyswajania wiedzy oraz to, w jaki sposób możemy tymi mechanizmami sterować.

Podczas pierwszego warsztatu pt. Going Deeper into How Neuroscience Is Changing What We Know about Learning (Zgłębiając temat: jak odkrycia neuronauki zmieniają nasze pojęcie o podstawach uczenia się) profesor poruszała treści szczególnie przydatne osobom zawodowo zajmującym się nauczaniem. Przedstawiła w jaki sposób uczy się ludzki mózg w kontekście zajęć szkolnych lub akademickich. Omówiła neurobiologiczne podstawy procesu tzw. czynnego uczenia się oraz tego, w jaki sposób połączyć je z biernym przekazywaniem materiału przez nauczyciela. Przedstawiła najnowsze wyniki badań wspomagające proces efektywnego nauczania oraz omówiła różne podejścia do nauczania i ich skuteczność. Przedstawiona została również funkcja tzw. systemów deklaratywnych i proceduralnych w mózgu w procesie skutecznej nauki w ramach sformalizowanej struktury zajęć szkolnych i akademickich. 

 

Po przerwie profesor poprowadziła drugi warsztat pt. Lessons from the Trenches of Online Teaching in a Pandemic Era (Nauczanie online w czasie pandemii: porady prosto z linii frontu). Profesor skupiła się a przedstawieniu świata on-line jako świetnego miejsca do organizowania kursów pod warunkiem, że uda się stworzyć materiały, które naprawdę zachęcą w ten sposób do aktywnej nauki. Prowadząca podzieliła się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu zarówno kursów online, jak i hybrydowych, w których uczestniczyły miliony studentów. Przestawiła praktyczne rady, jak prowadzić takie zajęcia w ciekawy sposób oraz wskazała na najczęstsze błędy i niedopatrzenia.  Na koniec wspomniała również o aspektach technicznych nagrywania materiałów online. Co zrobić aby nagrania były interesujące w swojej formie. 


Spotkanie z prof. B. Oakley bardzo spodobało się słuchaczom: Przyciągnęło mnie tutaj znane nazwisko prowadzącej, od dawna też interesuję się  technikami efektywnego uczenia się i nauczania. Chciałam poszerzyć wiedzę i zweryfikować swoje poglądy na ten temat i dowiedzieć się nowych rzeczy. To spotkanie było bardzo inspirujące. Z pewnością wykorzystam poznane dziś najnowsze efekty badań do swojej praktyki, zarówno w nauczaniu jak i uczeniu się – powiedziała Antonina Pauch, wicedyrektor i nauczyciel j. angielskiego w Europejskim Liceum Ogólnokształcącym i Europejskiej Szkole Podstawowej dr Rahna. 

Poniżej krótka fotorelacja ze spotkania z prof. B. Oakley. Fot. Kazimierz Adamczewski.


prof. B. Oakley i kwiaty.jpg

Wykład: Learning How to Learn: Powerful Mental Tools to Help You Master Tough Subjects (Metody skutecznej nauki: narzędzia, które pomogą w opanowaniu nawet najtrudniejszego materiału). Wykład był poświęcony sposobom skutecznego przyswajania nowego materiału. Prof. B. Oakley przedstawiła naukowe podstawy uczenia się pozwalające na poprawę wyników na egzaminach. Następnie omówiła neurobiologiczne mechanizmy związane ze zmianami w mózgu zachodzącymi w trakcie procesu skutecznego przyswajania wiedzy oraz to, w jaki sposób możemy tymi mechanizmami sterować.

Podczas pierwszego warsztatu pt. Going Deeper into How Neuroscience Is Changing What We Know about Learning (Zgłębiając temat: jak odkrycia neuronauki zmieniają nasze pojęcie o podstawach uczenia się) profesor poruszała treści szczególnie przydatne osobom zawodowo zajmującym się nauczaniem. Przedstawiła w jaki sposób uczy się ludzki mózg w kontekście zajęć szkolnych lub akademickich. Omówiła neurobiologiczne podstawy procesu tzw. czynnego uczenia się oraz tego, w jaki sposób połączyć je z biernym przekazywaniem materiału przez nauczyciela. Przedstawiła najnowsze wyniki badań wspomagające proces efektywnego nauczania oraz omówiła różne podejścia do nauczania i ich skuteczność. Przedstawiona została również funkcja tzw. systemów deklaratywnych i proceduralnych w mózgu w procesie skutecznej nauki w ramach sformalizowanej struktury zajęć szkolnych i akademickich. 

 

Po przerwie profesor poprowadziła drugi warsztat pt. Lessons from the Trenches of Online Teaching in a Pandemic Era (Nauczanie online w czasie pandemii: porady prosto z linii frontu). Profesor skupiła się a przedstawieniu świata on-line jako świetnego miejsca do organizowania kursów pod warunkiem, że uda się stworzyć materiały, które naprawdę zachęcą w ten sposób do aktywnej nauki. Prowadząca podzieliła się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu zarówno kursów online, jak i hybrydowych, w których uczestniczyły miliony studentów. Przestawiła praktyczne rady, jak prowadzić takie zajęcia w ciekawy sposób oraz wskazała na najczęstsze błędy i niedopatrzenia.  Na koniec wspomniała również o aspektach technicznych nagrywania materiałów online. Co zrobić aby nagrania były interesujące w swojej formie. 


Spotkanie z prof. B. Oakley bardzo spodobało się słuchaczom: Przyciągnęło mnie tutaj znane nazwisko prowadzącej, od dawna też interesuję się  technikami efektywnego uczenia się i nauczania. Chciałam poszerzyć wiedzę i zweryfikować swoje poglądy na ten temat i dowiedzieć się nowych rzeczy. To spotkanie było bardzo inspirujące. Z pewnością wykorzystam poznane dziś najnowsze efekty badań do swojej praktyki, zarówno w nauczaniu jak i uczeniu się – powiedziała Antonina Pauch, wicedyrektor i nauczyciel j. angielskiego w Europejskim Liceum Ogólnokształcącym i Europejskiej Szkole Podstawowej dr Rahna. 

Poniżej krótka fotorelacja ze spotkania z prof. B. Oakley. Fot. Kazimierz Adamczewski.


podczas wykładu.jpg
uczestnicy 1.jpg
wykład 2.jpg
podczas wykładu 1.jpg
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18