Seminarium metodologiczne
Perspektywy badawcze w pedagogice dziecka
1 kwietnia 2014 r.
Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Koło Naukowe Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Uniwersytetu Zielonogórskiego uprzejmie zaprasza pracowników nauki i doktorantów do wzięcia udziału w seminarium metodologicznym, które odbędzie się we wtorek 1 kwietnia 2014 r., w auli C przy al. Wojska Polskiego 69 w Zielonej Górze.
Celem seminarium jest dyskusja nad wieloparadygmatycznością w pedagogice dziecka. Stwarzamy okazję do dyskusji, debaty i wymiany poglądów między wszystkimi uczestnikami spotkania: doktorantami, opiekunami naukowymi, wykładowcami. Problemy metodologiczne w pedagogice dziecka chcemy potraktować bardzo szeroko: pokazując ich kontekst społeczno-kulturowy, ideologiczny, teoretyczne zakorzenienia oraz możliwości zastosowania. Podczas spotkania będzie więc możliwość prezentacji własnych projektów, pytań i wątpliwości, jak i przedstawienia przykładów konkretnych badań, ich opisów oraz interpretacji w wybranej orientacji metodologicznej.
Pedagogika jest zarówno nauką społeczną, w której stosuje się badania empiryczne ilościowe (na wzór nauk przyrodniczych), jak i nauką humanistyczną (charakterystyczne w badaniach jakościowych). O zasadności tego obustronnego podejścia metodologicznego decyduje przyjęte przez pedagogikę dążenie do pełnego opisu człowieka/dziecka (czyli jego możliwości, myślenia, mowy, działania, dojrzewania itp.) w integracji z jego środowiskiem oraz potrzeba poznawania wychowanków (przyczyn i kontekstów ich rozwoju) zarówno, jako istot biologicznych, społeczno-kulturowych, jak i indywidualności osobowych. Mówimy więc o holistycznym (kompleksowym, całościowym, systemowym) badaniu/traktowaniu dziecka i jego środowiska, które pozwala na opis strukturalny i funkcjonalny.
Badania empiryczne ilościowe, dają podstawy do odkrywania prawidłowości charakterystycznych dla obranej populacji, deterministycznych i korelacyjnych, czyli są „opisem” i jednocześnie „wyjaśnieniem” zjawisk powtarzalnych, charakterystycznych. Zaś celami badań jakościowych jest odkrywanie swoistości studiowanych zjawisk pedagogicznych, związanych z empatią, równością z osobami badanymi, z dialogiem humanistycznym, symetrią pełnionych ról w dialogu - one prowadzą do „rozumienia” i „interpretowania” pojedynczych niepowtarzalnych zjawiska występujących w pedagogice dziecka.
Adresatami seminarium są przedstawiciele środowisk akademickich, tj.: badacze, teoretycy, doktoranci i magistranci.
Miejsce konferencji:
Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu
Uniwersytet Zielonogórski
Al. Wojska Polskiego 69
65-001 Zielona Góra
Komitet Naukowy
Przewodnicząca - prof. UZ dr hab. Marzenna MAGDA-ADAMOWICZ
prof. UZ dr hab. Ewa NARKIEWICZ-NIEDBALEC
prof. zw. dr hab. S. Palka,
prof. nzw. dr hab. Jan Grzesiak
prof. UZ dr hab. A. Nowak-Łojewska,
prof. UKW dr hab. K. Żuchelkowska,
Komitet Organizacyjny
Przewodniczący - prof. UZ dr hab. Marzenna MAGDA-ADAMOWICZ
Sekretarze - dr M. Nyczaj-Drąg, dr A. Soroka-Fedorczuk.
dr L. Kataryńczuk-Mania
dr A. Olczak
Seminarium 1-dniowe podzielono na cztery części:
do południa (w godz. 10.00-13.00, aula C):
- występują zaproszeni goście:
<>·prof. UKW dr hab. K. Żuchelkowska, Eksperyment pedagogiczny jako podstawowa metoda badań w pedagogice empirycznej
prof. nzw. dr hab. J. Grzesiak, Ewaluacja w procedurze badań nad poprawą jakości edukacji dzieci
prof. UZ dr hab. E. Narkiewicz-Niedbalec, Kryteria ocen stosowanych w nauce
prof. UZ dr hab. A. Nowak-Łojewska, Fenomenografia jako strategia badań jakościowych.
- dyskusja na temat poruszanych tematów;
2) przerwa obiadowa (godz. 13.15-14.45)
3) po południu (godz. 15.00-17.00, w salach 334 i 332):
- występuje kilku doktorantów i magistrantów prezentując prowadzone przez siebie badania w pedagogice dziecka;
- dyskusja na poruszane tematy.
4) Debata podsumowująca (w godz.17.15-18.00, aula C)
Ustalenia organizacyjna:
1. Planowany czas seminarium go od godz. 10.00 do godz. 18.00.
2. Zainteresowani wypełniają kartę zgłoszenia i przesyłają ją na adres e-mailowy pedagogikadziecka2012@o2.pl
3. Prosimy o potwierdzenie udziału w seminarium do 20 marca 2014 r. na powyżej podany adres mailowy.
4. Opłatę za udział w seminarium w postaci 100 zł należy przelać do 15 marca 2014 r. na konto
Bank Zachodni WBK S.A. 5 Oddział w Zielonej Górze
PL 42 15001810 1218 1004 4483 0000
5. Noclegi każda osoba przyjeżdżająca sobie rezerwuje samodzielnie.
6. Powyższe/niniejsze nie dotyczy zaproszonych gości.
7. Nie jest pobierana opłata od pracownika naukowego i doktorantów Uniwersytetu Zielonogórskiego.