10 grudnia 2015 r.
W tegorocznej edycji Paszportów POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne nominowany został Piotr Łakomy – absolwent malarstwa na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Paszporty Polityki to nagroda ustanowiona w 1993 przez tygodnik „Polityka”, przyznawana twórcom w sześciu kategoriach: literatura, film, teatr, muzyka poważna, plastyka (sztuki wizualne) i estrada oraz, od 2002, obejmująca także nagrodę specjalną kreator kultury za osiągnięcia w krzewieniu kultury.
Oto tegoroczni nominowani do Paszportów POLITYKI:
Film: Karolina Bielawska, Kuba Czekaj, Magnus von Horn
Literatura: Weronika Murek, Andrzej Muszyński, Łukasz Orbitowski
Teatr: Dominika Knapik, Ewelina Marciniak, Justyna Wasilewska
Muzyka popularna: Błażej Król, Raphael Rogiński, Kuba Ziołek
Muzyka poważna: Krzysztof Książek, Barbara Kinga Majewska, Marcin Świątkiewicz
Sztuki wizualne: Tymek Borowski, Piotr Łakomy, Honorata Martin
Piotr Łakomy
To artysta, który wyjątkowo twórczo rozwija swój kod wypowiedzi, pozornie zimny i minimalistyczny, jednak zapadający mocno w pamięć.
Urodził się w 1983 r., w latach 2003–08 studiował na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zadebiutował wystawą „Shapes” (2009 r., BWA Zielona Góra). Zorganizował „Dust Snow”, czyli plenerowy, zimowy park rzeźby w Poznaniu (2010 r.). Wystawiał w galeriach i w przestrzeni publicznej za granicą, m.in. w Londynie, Pradze, Berlinie, Brukseli, Nowym Jorku i Los Angeles. W 2015 r. miał indywidualną wystawę „Nieskończony pokój/Endless Room” w BWA Zielona Góra. Zrealizował rzeźbę na zamówienie prestiżowej CASS Sculpture Foundation w West Sussex.
O Piotrze Łakomym pisano, że „nieustannie bada granicę między rzeźbą a malarstwem”. Tworzy obiekty z zaskakujących niekiedy materiałów (np. bardzo często ze styropianu). Bliska jest mu estetyka biorąca swe początki w amerykańskim minimalizmie, inspirują go związki sztuki z architekturą. Ważną rolę w jego dziełach odgrywa światło i to, w jaki sposób organizuje ono przestrzeń. „W dzisiejszym natłoku obrazów to niezwykła sztuka. Jego zimne, hermetyczne prace można sytuować na styku tradycji minimalizmu, estetyki korporacyjnej i sztuki postinternetowej. Zarazem to rzeźba w rozumieniu bardzo konserwatywnym – w zagadkowy sposób zawłaszcza całe otoczenie, drażni i niepokoi zmysły poprzez nieoczywiste kształty, przemysłowe materiały, fakturowe powierzchnie, niekiedy dyskretne użycie nowych technologii” – pisał w uzasadnieniu kandydatury Iwo Zmyślony.
Dzieła Łakomego porównuje się niekiedy do prac Mirosława Bałki, ale równocześnie podkreśla, że styl jego sztuki cechuje duża samodzielność, odrębność, oryginalność. Zdaniem Grzegorza Borkowskiego „to artysta, który wyjątkowo twórczo rozwija swój kod wypowiedzi, pozornie zimny i minimalistyczny, jednak zapadający mocno w pamięć”. W 2015 r. twórca znalazł się w gronie pięciu finalistów najbardziej prestiżowego w Polsce środowiskowego konkursu dla młodych artystów wizualnych „Spojrzenia”.
Źródło: polityka.pl