21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji członkowie zielonogórskiego oddziału Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego będący jednocześnie pracownikami Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego prowadzą akcję edukacyjną wśród dzieci i młodzieży. Wspólne świętowanie Dnia Języka Ojczystego ma pomóc w ochronie różnorodności językowej, a przede wszystkim promować dbałość o polszczyznę i poprawne zachowania językowe.
Przygotowany został scenariusz lekcji okolicznościowej, której realizacja przybliżyła uczniom ideę Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, zwróciła uwagę na bogactwo i piękno rodzimego języka. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Zasadniczą częścią lekcji są zabawy językowe zatytułowane Potyczki z polszczyzną. Mają one formę gry Kahoot poprzedzonej wprowadzeniem przygotowanym przez studentów Instytutu Filologii Polskiej UZ. - Nasza inicjatywa ma już wieloletnią tradycję, zwykle zapraszaliśmy uczniów z regionu na nasz Uniwersytet. Jednak epidemia narzuciła nam nowy sposób myślenia o tym, jak świętować Dzień Języka Ojczystego - w sposób zdalny. Uznaliśmy, że skoro uczniowie nie mogą przyjechać do nas, to my odwiedzimy ich w szkołach. Tak powstał pomysł lekcji okolicznościowej wysyłanej do szkół przez internet. Inicjatywa się sprawdziła i w tym roku ją kontynuujemy - mówi dr hab. Piotr Kładoczny, przewodniczący Oddziału TMJP w Zielonej Górze.
Nauczyciele mogli zgłaszać się przez formularz, dostępny na stronie Instytutu Filologii Polskiej UZ i wypełnić ankietę zgłoszeniową. Po jej wypełnieniu otrzymali e-mail z instrukcją pobrania pliku i dostęp do ankiety ewaluacyjnej, której wypełnienie pozwoliło uzyskać zaświadczenie potwierdzające udział w obchodach MDJO. Ankiety ewaluacyjne będą aktywne do końca marca 2023 roku. Po przeprowadzonej lekcji nauczyciele będą mogli wygenerować certyfikat potwierdzający udział w akcji. Organizatorzy podkreślają, że ważne jest, aby od najmłodszych lat zapoznawać się z tematyką poprawnej polszczyzny. - Jako członkowie Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego chcemy krzewić miłość do języka polskiego, również wśród dzieci i młodzieży. Zależy nam także na tym, by do uczniów dotarła informacja, że czekamy na nich w murach naszej uczelni. Okolicznościowa lekcja to przede wszystkim misja, ale także zaproszenie do studiowania w Instytucie Filologii Polskiej UZ - tłumaczy dr Kaja Rostkowska, wiceprzewodnicząca Oddziału.
Taka forma lekcji z języka polskiego przypadła do gustu zarówno nauczycielom jak i uczniom co podkreśla dr Irmina Kotlarska, sekretarz Oddziału: Odzew pozytywnie nas zaskoczył. Po scenariusz zgłosiło się ponad 950 nauczycieli z całej Polski, na liście są też szkoły polonijne z USA, Irlandii, Wilna, Czech i Szwecji. To zdecydowanie większy zasięg niż rok temu. Cieszy nas, że niektórzy nauczyciele zgłaszają się po lekcję po raz kolejny. To dowód, że lekcja uświadamiająca, czym jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, jest potrzebna i dobrze wpisuje się w szkolny kalendarz. Co roku prosimy nauczycieli o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. Większość z nich ocenia scenariusz na piątkę i podkreśla, że uczniom odpowiada forma internetowego quizu. Wśród uwag powtarza się też prośba o wykorzystanie przykładów podkreślających najczęściej popełniane błędy językowe – mówi dr I. Kotlarska.
Zainteresowanie lekcją to sygnał, że poprawność językowa to ważny temat. Scenariusz pozwolił nam nawiązać nam kontakt z nauczycielami, więc chcemy przygotowywać lekcje okolicznościowe także w kolejnych latach. Staramy się też być obecni w szkołach z wykładami, pogadankami. Język to bardzo atrakcyjny temat – dodaje dr Magdalena Idzikowska, przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, zapowiadając kolejne aktywności z przyszłości.