Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

Turniej Debat Społecznych „Ekoobywatel” na UZ

14 kwietnia 2023 r., 7 czteroosobowych zespołów z sześciu szkół ponadpodstawowych z województw lubuskiego i dolnośląskiego, w Turnieju Debat Oxfordzkich zorganizowanym przez Instytut Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego, w trzech rundach grupowej fazy eliminacyjnej stoczyło ze sobą 9 meczów. W finale znalazły się zespoły z III LO im. prof. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze i LO im. Ireny Sendler w Przemkowie. Zwyciężyli uczniowie z Przemkowa, którzy obalili tezę, że Unia Europejska rozpadnie się w ciągu najbliższych 10 lat.

Nagrodę dla najlepszej mówczyni turnieju otrzymała Agata Molisak z V LO im. Krzysztofa Kieślowskiego w Zielonej Górze z wynikiem 14.66 pkt!

Serdecznie gratulujemy!

W turnieju wzięły udział szkoły z Zielonej Góry (2 zespoły z LO III, zespół z LO V i Liceum Ekonomicznego), Nowej Soli (Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego), Żagania (Zespól Szkół Technicznych i Licealnych) i Przemkowa (Zespół Szkół im. Ireny Sendler). Tegoroczna edycja turnieju odbyła się pod hasłem EKOOBYWATEL. - Cieszymy się, że tradycja odżywa, ponieważ przez pandemię mieliśmy duży problem z kontynuacją. Obecnie widzimy jednak, że jest duże zainteresowanie szkół, gdzie odbywają się wewnętrzne debaty szkolne, ale też międzyszkolne – więc tworzy się tradycja debatowania i to w formule oxfordzkiej, co nas niezwykle cieszy – powiedziała organizatorka Turnieju dr Wioletta Husar-Poliszuk z Instytutu Nauk o Polityce i Administracji UZ.

Drużyny przygotowywały się już od jesieni ubiegłego roku, a w marcu odbyło się szkolenie merytoryczne. Szkolenia techniczne odbywały się zgodnie z zapotrzebowaniem szkół.

W eliminacjach grupowych uczestnicy debatowali nad trzema tezami: Ekoedukacja powinna stać się obowiązkowym przedmiotem w szkole; Postawy proekologiczne w społeczeństwie są związane z poziomem życia oraz że Polsce opłaca się przyjmowanie imigrantów. Czwarta z turniejowych tez - Unia Europejska rozpadnie się w ciągu 10 lat – była tematem debaty finałowej.

Debata oksfordzka odbywa się według ściśle określonych zasad – dwie czteroosobowe drużyny (propozycji i opozycji) dyskutują nad postawioną tezą, która powinna mieć postać zdania oznajmującego. Drużyna propozycji broni tezy debaty, natomiast opozycja stara się ją obalić. Debatą kieruje Marszałek.

Członkowie drużyn zgodnie z zasadami poznali tezy już kilka tygodni temu, aby mogli się przygotować merytorycznie do dyskusji. Jednak dopiero 15 minut przed dyskusją (czas na przejrzenie swoich notatek i wybranie najcelniejszych argumentów) – dowiedzieli się czy będą tezy bronić, czy ją obalać. Losowanie stanowisk odbyło się tuż przed debatą. Każdy z mówców miał 3 minuty na swoją wypowiedź.

Każdej z eliminacyjnych debat przysłuchiwało się trzyosobowe jury, które przyznawało punkty za: strukturę wypowiedzi i jej logikę, wartość merytoryczną, ale także za wrażenie z niewerbalnej wypowiedzi uczestników i ich aktywność, np. zadawanie pytań członkom drużyny przeciwnej.

Po pierwszym meczu drużyn z LO w Żaganiu i LO w Nowej Soli jurorka - prof. Aleksandra Szczerba z Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp. powiedziała: - Uczniowie byli bardzo dobrze przygotowani merytorycznie, odpowiadali w sposób oparty na faktach, na doświadczeniu życiowym, bazując także na danych statystycznych, w tym danych statystycznych w ujęciu porównawczym – byli zatem przygotowani do dyskusji. Sposób ich argumentacji zasługuje na wyróżnienie – uczestnicy i uczestniczki nie używali argumentów ad personam, nie używali argumentów, które są niedopuszczalne w debacie publicznej i w dyskursie akademickim, tzn. argumentów o charakterze dyskryminującym czy charakterze rasistowskim. Zwracali uwagę na wypowiedzi członków swojej drużyny, ale także na wypowiedzi oponentów argumentując czy puentując te wypowiedzi.

Jurorzy zgodnie podkreślali, że poziom debaty był wysoki.

- Największym walorem edukacyjnym debat oxfordzkich jest to, że część biorących w niej udział musi się zmierzyć z tezą, w którą sami nie wierzą, ale muszą ją tak przedstawić, żeby jury i publiczność uwierzyła w to co oni mówią. – powiedział dr Piotr Pochyły, zastępca dyrektora Instytutu.Uczniowie przygotowując się do debaty często zmieniają swoje poglądy czy nastawienie do tematu i to jest ten drugi ważny aspekt edukacyjny debat oxfordzkich jako kształtowania postaw młodzieży. – dodał dr P. Pochyły.

Natomiast dyrektorzy szkół i nauczyciele zwracają uwagę na to, że debata oxfordzka uczy młodzież występów publicznych, kultury wypowiedzi - i co jest również ważne - panowania nad długością wypowiedzi.

--

Zdjęcia: A. Tyda

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18