Z przyjemnością informujemy, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzej Duda, nadał dr hab. Inetcie Nowosad – kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego – tytuł profesora nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.
Prof. dr hab. Inetta Nowosad jest absolwentką zielonogórskiej pedagogiki. Z Instytutem Pedagogiki związała się zawodowo w 1992r., jeszcze w strukturze Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego. W roku 2000 w rodzimej uczelni obroniła pracę doktorską na temat „Ciągłość i zmiana funkcji wychowawcy klasy szkoły podstawowej”, na podstawie której wydała pierwszą monografię (Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków, 2001).
Trzy lata później opublikowała kolejną monografię pt. Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa, 2003), od której obszar zainteresowań pedeutologicznych został poszerzony o całość procesów i zjawisk wewnątrzszkolnych zorientowanych na jakość i efektywność. Obszar ten był dobrze widoczny w książce Polish Education at the Time of Changes (współautorstwo M.J.Szymański, Zielona Góra 2006) oraz opublikowanej rozprawie habilitacyjnej pt. Autonomia szkoły publicznej w Niemczech. Poszukiwania – konteksty – uwarunkowania (Zielona Góra 2008).
W roku 2010 na mocy uchwały Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Kolejne publikacje potwierdzały obszar konsekwentnie prowadzonych eksploracji: Kultura szkoły w rozwoju szkoły (Kraków 2019), Przedszkola w Niemczech. Między siła tradycji a wyzwaniami przyszłości (współautor: K. Tomasik-Abdelsanie, Kraków 2020); Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych przemian. Fenomen makropolityki oświatowej (Kraków 2022), Politics, Education and Social Change (współautorzy: A. Gromkowska-Melosik, A. Boroń, M. Farnicka, M. Gierczyk, A Tyda, Göttingen: 2023).
Ponad trzy dekady pracy naukowej ukazują proces rozwoju coraz bardziej skomplikowanych procesów i uwarunkowań jakości oraz efektowności edukacji w skutecznym związku doskonalenia/poprawy pracy nauczyciela i szkoły, w efekcie poprawy funkcjonowania systemu edukacji (school and system improvement, SSI; Schulentwicklung). Jest to konsekwentne poszerzanie perspektywy oglądu trzech poziomów organizacji edukacji miko, mezo i makro, ale też dynamiki procesu doskonalenia.
W pracy naukowo-badawczej prof. dr hab. Nowosad niezwykle ważna była współpraca z reprezentantami różnych środowisk akademickich w Polsce (UAM, APS w Warszawie, UP w Krakowie, UO) i poza granicami: w Niemczech (Niemiecki Instytut Międzynarodowych Badań Pedagogicznych - Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, DIPF Frankfurt/M, Berlin, Freie Uniiversität Berlin, Universität Leipzig, Universität Potsdam, Universität Bielefeld, Universität Erfurt), Austrii (Pädagogische Hochschule Steiermark, Gratz), Czechach (Uniwersytet Hradec Kralove), Słowacji (Uniwersytet Mateja Bella w Bańskiej Bystrzycy), Łotwie (Latvijas Universitāte w Rydze) i ostatnio w Singapurze (Narodowy Instytut Edukacj/National Institute of Education, NIE – jednostka naukowo-badawcza Uniwersytetu Technologicznego Nanyang).
Prof. dr hab. Inetta Nowosad jest wielokrotną stypendystką DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej. Wielokrotnie była zapraszana do współpracy w ramach projektów finansowanych przez Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań Naukowych (Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF) w Niemczech jak: „Schulentwicklung im Transformationsprozess – zur Rolle staatlicher und nich-statlicher Initiativen der Schulentwicklung in Deutschland und Polen”, „Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards“, „Schulsystemen ausgewählter PISA-Teilnehmerstaaten”, „Bildung PLUS”, „Die Bildungssysteme Europas”, Transferqualifikation für Lehrkräfte aus dem EU-Ausland für den Einsatz an Schulen im Freistaat Sachsen”, „Bildungsmonitoring”, „Lernen vor Ort, LvO”, „Kommunales Bildungsmonitoring im internationalen Vergleich”. Jednostką przyjmującą był Niemiecki Instytut Międzynarodowych badań pedagogicznych w Berlinie (Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, Forschungsstelle Berlin, DIPF).
W okresie 2009-2012 realizowała autorski projekt międzynarodowy o tytule: „Qualität des Lebens und Qualität der Schule, QLiS” (Jakość życia i jakość szkoły). Celem projektu było rozpoznanie zjawisk wywierających wpływ na jakość pracy szkoły w ścisłym związku z jakością życia uczniów. W ramach projektu współpracowały naukowcy i studenci trzech uczelni: Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Hradec Kralove i Uniwersytetu Lipskiego. W roku 2011 i 2013 otrzymała zatrudnienie w Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu w Erfurcie (Niemcy) Erziehungswissenschaftiche Fakultät der Universität Erfurt.
Zaangażowanie w prace naukowo-badawcze determinowało także zaangażowanie Prof. Inetty Nowosad w środowisko lokalne w kierunku poprawy pracy szkół w regionie współpracując z nadzorem szkolnym, urzędem miasta Zielonej Góry i Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Od 2011 jest Kierownikiem Zakładu Pedagogiki Szkolnej.
Osiągnięcia w liczbach: