35 uczniów szkół zawodowych z Iwano-Frankowska (9 uczniów), Sambora (10 uczniów) oraz Nowej Soli (16 uczniów z CKZiU "Elektryk") wzięło udział we wspólnych zajęciach w Instytucie Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Młodzież z Ukrainy przyjechała do Polski już po raz kolejny w ramach Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży, a na UZ gościliśmy ich po raz drugi. Tematem tegorocznego projektu była Akademia techniki - koncepcja, kreacja, produkt. Uczniowie między innymi programowali przemysłowe roboty współpracujące, zapoznali się z mobilną platformą z ramieniem robota, Wirtualną Rzeczywistością, zaprojektowali i wydrukowali na drukarce 3D element mobilnej platformy. Ze strony Uniwersytetu Zielonogórskiego zajęcia dla uczniów zorganizował, i był jednym ze współprowadzących (druk 3D), dr inż. Marcin Chciuk z Katedry Informatyki i Automatyzacji Produkcji Instytutu Inżynierii Mechanicznej UZ. Zajęcia na temat kamer przemysłowych poprowadził dr inż. Marek Sałamaj, wirtualną rzeczywistość przybliżył uczniom mgr inż. Mirosław Adamczyk, a zajęcia z mobilną platformą z ramieniem robota poprowadzili dr inż. Iwona Pająk i dr inż. Grzegorz Pająk. Uczniowie spotkali się też ze studentami z Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej Uniwersytetu Zielonogórskiego, którzy zaprezentowali zbudowany w ramach projektu naukowego prototyp łazika marsjańskiego.
Celem projektu realizowanego w ramach Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży jest przygotowanie młodzieży do realizacji projektów biznesowych poprzez rozwój innowacyjnego produktu, który został zdefiniowany w fazie przygotowawczej. W tej edycji projektu wzięło udział 35 uczniów szkół zawodowych z Iwano-Frankowska, Sambora oraz Nowej Soli. Uczestnicy byli zmotywowani do podejmowania nowych wyzwań chcąc rozwijać się zawodowo, realizować własne pasje i pomysły, zdobywać nowe kwalifikacje i umiejętności, doskonalić umiejętności językowe i pracę w grupie. W trakcie działań realizowanych w ramach projektu, uczestnicy opracowali prototyp autonomicznego robota mobilnego, grę interaktywną, strategię rynkową oraz design innowacyjnego produktu. Wsparciem były zasoby techniczne oraz mentorzy z CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli, Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz firmy MPLAB.
Uzupełnieniem warsztatów oraz działalności merytorycznej były zajęcia integracyjne, motywujące i rekreacyjnie. Efekty działań projektu zostaną udostępnione na stronach internetowych Lidera oraz partnerów, zaprezentowane w trakcie konferencji upowszechniającej, a poradnik metodyczny zostanie zamieszczony na stronie www.pulb.cba.pl, na której znajdują się również materiały z projektu zrealizowanego rok temu ph. Akademia dronów, Polsko-Ukraińskie warsztaty kreatywne.