Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

Za nami międzynarodowa konferencja pt. "Mobilna Edukacja Społeczna w Praktyce"

11.05.2023 Pracownicy Studenci

Za nami międzynarodowa konferencja pt. "Mobilna Edukacja Społeczna w Praktyce" zorganizowana przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

 

Podczas spotkania zostało zaprezentowane nowe podejście do edukacji, które wypracował międzynarodowy zespół badaczy i praktyków z dziesięciu krajów. Jednym z efektów projektu jest zmiana programów nauczania w zakresie nauk społecznych na partnerskich uczelniach. Zmiana polega na wprowadzeniu do programu wypracowanych metod mobilnych (spacery badawcze, wizyty studyjne, gry). - Konferencja jest podsumowaniem 3 lat współpracy. Jest to rodzaj eksperymentu, gdzie próbujemy wprowadzić nowe metody do dydaktyki uniwersyteckiej w tych 10 krajach, w których toczy się akcja. Nowe metody mają zbliżyć studentów i nas wszystkich do realnego życia, wyprowadzić poza mury uczelni, żeby studenci doświadczali realnych procesów. W tym semestrze prowadzimy wiele zajęć zgodnie z nowym podejściem. Ja na przykład, wspólnie ze studentami uczestniczę w opracowaniu Programu Aktywności Społecznej dla miasta Nowa Sól. Prowadzimy wspólnie spacery badawcze, warsztaty diagnostyczne i strategiczne - o tym piszemy w swoich książkach i pokazujemy w filmie projektowym – tłumaczy dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ z Instytutu Socjologii.

Podczas konferencji swoje wystąpienia prezentowali także studenci - Studenci mogą brać udział w konferencji i są traktowani po partnersku - jako osoby, które tworzą projekt. Są jego realizatorami, mogą przekazać swoje obserwacje, własne doświadczenia. Studenci socjologii uczestniczą też w działaniach Centrum Aktywności Społecznej w Nowej Soli. Jest to nowe miejsce, które w tym roku obchodzi pierwszą rocznicę swojego istnienia, służące animacji społeczności lokalnej i organizacji pozarządowych. Pełne zaangażowanie studentów socjologii pomaga nam w realizacji celów Centrum Aktywności Społecznej, a przy okazji realizują oni własne praktyki studenckie. – wyjaśnił Marcin Herma, koordynator Centrum Aktywności Społecznej w Nowej Soli. Również wykładowcy mogą zainspirować się nowymi metodami nauczania: - Dzięki edukacji społecznej w ruchu wykładowcy mogą dowiedzieć się, jak inaczej podchodzić do edukacji. Jak zmienić swoje podejście do metod kształcenia, do studentów, jak zmienić relacje i jak te relacje uczynić bardziej ludzkimi, mniej szkolnymi. Próbujemy eksperymentować z dość dobrymi skutkami, stosując nowe metody nie tylko w Zielonej Górze, ale w 10 ośrodkach, które z nami współpracują w całej Europie – dodał prof. M. Kwiatkowski.

 

Zadaniem tego projektu jest sprawdzenie jakie są korzyści wyjścia po za salę zajęciową i wejścia w interakcję w terenie. Spotkanie miało charakter konferencyjny, gdzie zaprezentowano projekt, ale również przykłady dobrych praktyk, czyli to co robili partnerzy projektu, nad czym aktualnie pracują oraz dotychczasowe rezultaty projektu.

Po raz pierwszy Uniwersytet Zielonogórski jest liderem w projekcie w ramach programu Erasmus - Partnerstwa Strategiczne (2020-2023). Konsorcjum tworzy 11 podmiotów z 10 krajów, w tym 8 uniwersytetów (UK, Francja, Portugalia, Włochy, Turcja, Rumunia, Czechy, Chorwacja, Niderlandy, Polska).

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18