O indywidualizmie i wspólnotowości w edukacji po raz kolejny dyskutowano w Łagowie. Debata toczyła się w ramach VII Konferencji Naukowej z cyklu Szkoła i Nauczyciel. Cykl spotkań jest współtworzony na fundamencie współpracujących ośrodków: UAM w Poznaniu, Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, APS w Warszawie, Uniwersytetem w Białymstoku, UMCS w Lublinie, Uniwersytetem Opolskim oraz Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej. Głównym organizatorem wydarzenia jest Uniwersytet Zielonogórski.
Celem dwudniowej konferencji było zwrócenie uwagi na złożoność występujących w edukacji procesów, w które bezpośrednio uwikłane są podmioty edukacji. Wydobycie dwóch centralnych kategorii Indywidualizmu i wspólnotowości na plan pierwszy wysuwa relacje między jednostką a wspólnotą. Każdą grupę, każdą społeczność większą i mniejszą tworzą oddzielne jednostki, bez których trudno by mówić o wspólnocie.
- Z drugiej strony, każda ludzka jednostka może stać się pełnowartościowym człowiekiem w relacji z innymi – przez komunikowanie się, działalność z innymi i współodczuwanie – mówi prof. dr hab. Inetta Nowosad, kierownik i główna organizatorka konferencji. - Naszym zamiarem nie jest spór czy jednostka stanowi wartość wyższą niż wspólnota, czy też jest na odwrót. Wybór w albo-albo nie ma racji bytu i nie ma uzasadnienia w edukacji. W tym przypadku przyjęcie za temat konferencji: Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji, służy zogniskowaniu dyskusji nad jednymi z kluczowych kategorii debacie na temat edukacji. Kategorie te nabierają szczególnego znaczenia współcześnie, w aspekcie procesów zorientowanych na jakość i efektywność edukacji. W naszym przekonaniu w wyniku konferencji wypracowana zostanie wiedza, która pozwoli efektywnie i z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych budować podstawy edukacji przyszłości zorientowanej na kompetencje XXI wieku, w której indywidualizacja i wspólnotowość osiągną niezbędny poziom wzajemnego zrównoważenia – dodaje prof. I. Nowosad.
W sekcji tematycznej konferencji z cyklu Szkoła i Nauczyciel nt. „Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji” znalazły się zagadnienia dotyczące między innymi: poziomów i wymiarów indywidualizacji w edukacji; wspólnota dążeń, czy konflikt podmiotów?; kształtowania kultury organizacyjnej szkoły w zrównoważeniu indywidualizacji i wspólnotowości; nowe wymiary przywództwa w budowaniu wspólnoty.
Jak co roku wśród zaproszonych wykładowców/gości znaleźli się wybitni specjaliści w obszarze pracy szkoły i nauczyciela. Zaprezentowali najnowsze badania i analizy na temat: Indywidualizm i wspólnotowości w edukacji. Rezultatami swoich badań i analiz dali przykład wysokich standardów w nauce i promocji idei doskonałości nauki. Wysoki poziom naukowej debaty w dniach 23-24.09.2024 wpisał się w założenia realizowanego projektu "Doskonała Nauka - Wsparcie konferencji naukowych", nr umowy KONF/SP/0106/2023/01
Warto dodać, że VII Konferencja Naukowa z cyklu Szkoła i Nauczyciel nt. „Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji” uzyskała honorowe patronaty: Ministra Nauki – Mariusza Wieczorka, Marszałka Województwa Lubuskiego, JM Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk i Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.