Fundacja En Arche, Filozoficzne Aspekty Genewy oraz Instytut Filozofii zapraszają na debatę filozoficzną ph. „Czy dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór - ewolucjonizm teoria inteligentnego projektu?”. Jak mówią organizatorzy - spór o rolę faktów w naukach empirycznych od dawna interesuje filozofów nauki. Kluczowe w tych naukach jest doświadczenie, czyli wyniki obserwacji i eksperymentów. Właśnie te wyniki zwane są faktami naukowymi, empirycznymi czy przyrodniczymi. Jeszcze przed II wojną światową uczeni należący do Koła Wiedeńskiego argumentowali, że nauka to zbiór teorii będących uogólnieniem faktów i że fakty odgrywają kluczową rolę w akceptacji lub odrzuceniu teorii. W kolejnych latach trwały burzliwe dyskusje nad tym, czy fakty rzeczywiście pełnią fundamentalną rolę w nauce. Niektórzy filozofowie nauki doszli do wniosku, że fakty są uteoretyzowane, czyli że to teorie nadają im znaczenie, a nie odwrotnie. Do dzisiaj wśród uczonych nie ma pełnej zgody, jaka jest rola faktów w nauce i czy pozwalają one rozstrzygać spory między rywalizującymi teoriami.