Pracownia Spójności Społecznej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze oraz Fundacja Partycypacja zapraszają do udziału w Forum Spójności pt. EDUKACJA UKRAIŃCÓW W POLSCE. SZANSE I ZAGROŻENIA. Zaproszenie skierowane jest szczególnie do reprezentantów organizacji obywatelskich i instytucji publicznych, społeczników, badaczy, nauczycieli i wszystkich zaangażowanych obywateli.
Forum odbędzie się we wtorek, 10 stycznia br. w godz. 11:00 – 14:00 w auli C Uniwersytetu Zielonogórskiego przy al. Wojska Polskiego 69 (Kampus B).
Forum Spójności to inicjatywa służąca integracji działań na rzecz podnoszenia jakości życia mieszkańców, poprawy sytuacji grup defaworyzowanych, wzmocnienia spójności społecznej w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Głównym organizatorem forum jest Pracownia Spójności Społecznej działająca w ramach Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Zielonogórskim. Współorganizatorem forum jest Fundacja Partycypacja.
Problematyka edukacji Ukraińców w Polsce podejmowana jest we współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy i Partnerstwem na rzecz Ekonomii Społecznej. Pierwsze spotkanie dotyczące sytuacji obywateli Ukrainy w regionie odbyło się w WUP w grudniu ubiegłego roku. Po dokonaniu przeglądu inicjatyw, które są podejmowane w województwie lubuskim, ustalono, że kwestia edukacji należy do kluczowych. Dotyczy ona nie tylko dzieci i młodzieży, ale także osób dorosłych.
Organizatorzy liczą na to, że podczas styczniowego forum uda się wspólnie odpowiedzieć na następujące pytania:
• Jaka jest aktualna sytuacja uczniów ukraińskich w lubuskich szkołach?
• Ilu uczniów ukraińskich korzysta z edukacji w lubuskich szkołach i w jakiej formie?
• Jakie problemy są sygnalizowane przez uczniów, rodziców i nauczycieli w związku z edukacją dzieci ukraińskich w lubuskich szkołach?
• Jak te problemy są rozwiązywane?
• Jakiego typu wsparcie jest potrzebne uczestnikom procesów edukacyjnych w kontekście obecności w lubuskich szkołach uczniów z Ukrainy?
• Jak włączyć osoby dorosłe z Ukrainy do procesów edukacyjnych?
• Jaka wiedza jest potrzebna, by skutecznie pomagać osobom z Ukrainy i jak tę wiedzę uzyskać?
• Jaka formuła wymiany informacji i współpracy między podmiotami zaangażowanymi we wspieranie Ukraińców i integrację społeczną jest potrzebna?
• Jaką rolę w tym procesie mogłoby odegrać Forum Spójności?
PROGRAM:
Wprowadzenie:
Katarzyna Twardowska – Wojewódzki Urząd Pracy
Mariusz Kwiatkowski – Uniwersytet Zielonogórski
- Sytuacja uczniów ukraińskich w lubuskich szkołach
Katarzyna Pernal-Wydarkiewicz – Lubuski Wicekurator Oświaty
- Działania Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w związku z obecnością ukraińskich uczniów w lubuskich szkołach
Lidia Bugiera – Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
- Procesy inkluzji uczniów ukraińskich z doświadczeniem uchodźczym na przykładzie szkół podstawowych w Gorzowie Wielkopolskim
Joanna Lubimow, Łukasz Budzyński – Akademia im. Jakuba z Paradyża
- Potencjały i potrzeby edukacyjne osób z Ukrainy
Daria Lukianova - Fundacja Integracji i Rozwoju Cudzoziemców w Polsce
Marta Celińska-Idziak – Projekt Miejsce Spotkania
- Paradoksy edukacji uczniów ukraińskich w Polsce
Dorota Bazuń – Uniwersytet Zielonogórski
- Szanse i zagrożenia związane z edukacją Ukraińców w Polsce
Anna Mielczarek-Żejmo – Uniwersytet Zielonogórski